Feb 17, 2017


Dolda budskap bygger starka varumärken

Genom alla mina år som Art Director och grafisk designer har jag verkligen nördat in mig i vetenskapen att skapa den perfekta logotypen, för ett varumärke eller företag. Och då pratar jag inte om det självklara som tjusig typografi och perfekt komposition. Jag tänker på dolda budskap.

Som jag föredrar att kalla för symbolik. Vissa är där för att synas andra bara för dig internt.

Många gånger när jag presenterat en logotyp med mitt sätt att tänka har jag sett klientens ansikte lysa upp.
Då vet jag att jag hittat rätt!

Varför inte visa lite hur jag tänker …

 

Mark Wilson – ett laddat varumärke

Mark Wilson är en ny klient – de producerar egna mobilladdningsprodukter (märkligt ord).
Jag brukar alltid inleda en designprocess med en analys. Efter att ha tittat på företagets framtida produkter, vision och röst kom jag fram till den lite halvgalna idén; En Art Decoinspirerad design som blickar in i framtiden. Hur flummigt låter inte det. Funkar det ens!?

 

Låt oss bygga upp bilden (logotypen) tillsammans.

1. Ett företags långsiktiga mål ska alltid vara tillväxt. Då pratar jag inte bara ekonomiskt utan även kvalitét, utveckling och så vidare. Alla företag har sina nedgångar – men också sina toppar:

dolda budskap logotyp design

 

2. Idag är vi alltid uppkopplad. På ett eller annat sätt. Antingen trådlöst eller via en laddningskabel. En uppsnurrad kabel:

dolda budskap logotyp design

3. Det handlar om att var PÅ (läs ON). Online. On the phone. On time. On top of things. SO ON (Så På):

dolda budskap logotyp design

4. Kontakt. Plugga in och bli uppladdad. USB-plug:

dolda budskap logotyp design

5. Wow-faktor. Din produkt/företag behöver den där speciella X-faktorn som dina kunder bara älskar:

dolda budskap logotyp design

6. Slutligen, men kanske även det viktigaste symbolen. Laddningsblixten, den internationella symbolen för laddning/ström. Jag klämde in två. ”Vi har massa kraftlösa lösningar”:

dolda budskap logotyp design

… så, börjar du bygga upp en bild? Antagligen bara mer förvirrande. 😉

 

Låt oss sätta ihop alla delarna!

 

 

Så här blev logotypen i en plat version:

 

Så här blev den i ett sk positivt utförande, med effekter och payoff:

 

För att ta det ännu ett steg längre i designen gjorde jag den negativ för att få en mer metallisk och high tech-känsla:

 

 

– Är det här vad du såg?

– Ser du de dolda budskapen?

– Känner du dess kraft?

 

Här nedan kan du se ett första utkast på logotypen och symbolen i ett sammanhang. I en framtida grafisk profil:

 

 

Åter till där vi startade. Genom att jobba med dolda/sublima meddelanden skapar man stolthet, glädje och vision.
En stark bas i ett varumärke. En god anledning att investera i en professionellt ritad logotyp. Det är en företagslivslång investering.

Så varför göra det enkelt när man helt enkelt kan göra det outstanding. 😉

Några tankar? Vore intressant att höra dina tankar.

Så glöm inte att ladda ditt varumärke med det du står för!

:Peter

 

 

 

written by Peter Mäkelä™

Leave a comment